Kindle på mobiltelefonen

av Flibustier in 6. september, 2010
Kategorier Forlag, Kindle, e-bok, e-bøker

Stikkord:, ,

For to og et halvt år siden kjøpte jeg meg et lesebrett av typen Sony e-reader 505, og har lest et utall av engelskspråklige bøker på denne. Å kjøpe ordinære innbundne bøker kommer ikke lenger på tale. Til det har jeg blitt for godt vant. Det jeg derimot har gjort er å legge inn en Kindle applikasjon på min HTC Legend mobiltelefon. Jeg ble nesten forbauset over hvor god lesekvaliteten er på telefonen, så nå bærer jeg med meg ei bok hvor en jeg går. Lesebrettet ligger ved senga og er med meg på reiser den også, da den fungerer litt bedre ved at batteriet holder i to-tre uker med daglig lesing.

Fortsatt skylder forlagene i Norge på momsen og har derfor valgt å ikke selge norske e-bøker. Snakk om å velge bort en stadig voksende kjøpegruppe som nå venner seg til å lese engelskspråklige bøker. At regjeringen velger å legge moms på elektroniske bøker og frita ordinære papirbøker er like dumt som Brustabua. Altså helt bort i natta idiotisk. De tråkler seg inn i den ene idiotiske situasjonen etter den andre. Dessverre er forlagene like ille. De bæsjer på leggen og forstår det ikke selv, om en hvor mye vi andre påpeker at det lukter av dem.

Fremtiden er elektronisk for bøker, noe supersalget til Amazon viser med all tydelighet. Svært mange nordmenn har gått til anskaffelse av lesebrett, eller de leser bøker på mobiltelefoner. I tillegg kommer nå alle paddene. Det jeg kan si med sikkerhet er at jeg nå har vendt meg til å lese engelske bøker og kan herje i et kjempemarked og lese flere, bedre og billigere enn hva andre gjør. At bøkene er tilgjengelige 24 timer i døgnet er heller ikke noe ulempe.

Vi er rimelig reaksjonære her til lands, men folket finner egne løsninger. Ulempen er at vi nå forventer at prisene blir konkurransedyktige når norske bøker først kommer som e-bøker. Det er ingenting som tilsier at kvaliteten på norske bøker er bedre enn på engelskspråklige, snarere tvert imot. Spørsmålet er ikke om e-bøker kommer for fullt i Norge, men når og til hvilken pris.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Bluetooth til HTC mobiltelefon

av Flibustier in 5. august, 2010
Kategorier 1

Stikkord:, ,

De siste dagene har jeg kost meg med min nye HTC Legend mobiltelefon. Den er et smykke av en telefon, har en fantastisk skjerm og den har gitt meg mulighet til å lage handlelister, huskelister, føre kalender og oppgaver i fleng. I tillegg har jeg musikk og ikke minst lydbøker på telefonen. Alt var bare velstand.

Lykken varer ikke evig, noe jeg fort fikk erfare. Jeg koblet mobilen til universalholderen i bilen og forsøkte å pare den med bluetooth-settet som ble installert når bilen var ny for snart tre år siden. Skulle du ha sett! jeg kunne ikke pare den nye mobilen med bluetooth-settet i bilen. Det var jo et Nokia-sett, og bluetooth og bluetooth er jo stort sett det samme tenkte jeg. Den gang ei. Det gikk bare ikke.

Etter å ha søkt i det vide og brede kom jeg fram til at HTCs telefoner ikke er som andre Android-telefoner. De har erstattet bluetooth-driverene i Android med egne HTC drivere som avviker sterkt fra de originale. De originale Android-driverne er åpen kildekode, men HTC har lagt en egen proprietær driver i telefonen. Denne er så mangelfull at det kun er noen få bluetooth-sett som fungerer med telefonen. Siden de er proprietære så kan ingen gjøre noe med dem uten om HTC, og de har snudd ryggen til sine kunder når deg gjelder bluetooth. Stort sett er det kun HTCs egne buetooth-sett som fungerer (+ noen få andre).

Jeg måtte ta en avgjørelse: skulle jeg a) levere tilbake telefonen, eller b) kjøpe nytt buetooth-sett til bilen (+bluetooth øreplugg til å ha i lomma)? Jeg valgte “b”.

Nå bruker jeg en enkel HTC BH M300 øreplugg, som nå er testet og i orden. I tillegg har jeg kjøpt Parrot MK3000 til bilen. Dette skal jo i tillegg installeres og mikrofonledninger skal skjules bak kollisjonsputen i A-stolpen i bilen (husk å koble fra batteriets negative pol først).

Utrolig mye krøll for en ny telefon altså, samt mye penger som kunne vært unngått dersom HTC hadde holdt seg til universaldriverne som originalt følger med Android . Det utrolige er at de ikke opplyser om at HTC telefonene faktisk ikke fungerer med de fleste bluetooth-settene i markedet. Jeg kan ikke tro annet enn at mange sitter meg skjegget i postkassa og med mange bluetooth-artikler i skuffen.

Skam dere HTC!

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

iPhone4 og livsstil

av Flibustier in 30. juli, 2010
Kategorier 1

Stikkord:,

iPhone 4 er sluppet i Norge og som valing skrives det om denne begivenheten i avisene. Folk står i kø og avisartiklene etterfølges av kommentarer der iPhone disses og forsvares.

iPhone er er flott telefon. Den er funksjonell, ser bra ut og den er dyr! Det finnes alternativer som overgår iPhone i funksjonalitet og byggekvalitet. iPhone har en tendens til å tiltrekke seg riper, og det er meldt om at glasset på baksiden av telefonen lett knuses om den faller i bakken. For å finne alternativer så er det vel først og fremst blant android-telefonene de fleste leter. Både Sony-Ericsson, HTC og Samsung har svært gode og solide telefoner som eliminerer flere av ulempene med iPhone, men disse har svakheter iPhone overgår.

iPhone gjør en ting som de øvrige ikke gjør. De kobler produktet til en livsstil, og da en livsstil mange forakter. Det dreier seg om å signalisere tilhørighet til en livsstil der man ikke har behov for å vurdere kostnad mot nytte og kvalitet. Det er tross alt ikke mye du kan gjøre med en iPhone som du ikke kan gjøre med f.eks. den langt rimeligere og mer solide HTC Legend, bare som ett eksempel (mitt valg). Når jeg leser et intervju i VG om de som står i kø for å sikre seg den nye iPhone 4, så svarer intervjuobjektet at han har tid til å stå i kø fordi han er arbeidsløs. Han skal kjøpe en til seg selv, men også en til sin sønn. Det er 12000 kroner det. Det fine er jo at han tross alt signaliserer de viktige tingene i livet, at han har den rette telefonen. Om det er et fornuftig valg for han, det svaret er det kun han som kan svare på.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

En hendig og billig datamaskin

av in 25. desember, 2008
Kategorier 110, acer, aspire, mini-laptop, mininote, net-pc, nettbok, one

Min lille Acer Aspire One har blitt en følgesvenn. Den er så billig (under 2000 kroner) at det ikke er noen katastrofe om jeg mister den, ødelegger den eller legger den igjen på reiser. Som feriemaskin er den helt suveren.

Jeg har fikset litt på den: lagt til 1 Gb RAM og satt inn et ekstra SDHC-kort på 16Gb. Dermed har maskinen nesten 22 Gb harddisk av den typen som ikke er mekanisk.

Etter litt lesing og læring, oppgraderte jeg BIOS til siste versjon, oppgraderte den medfølgende programvaren og la til en bedre mediaspiller. Det holder så langt. Det kunne selvfølgelig være greit med mange flere programmer, men strengt tatt, denne maskinen skal være til å skrive litt, se en film nå og da, skrive e-post og surfe på nettet. Alle andre oppgaver gjør jeg på en annen og kraftigere maskin. Skulle det være behov for en større harddisk, så kan man enten koble til en ekstern harddisk, en minnepinne eller et SD-kort nr. 2 (maskinen rommer 2 SD-kort).

Denne maskinen har lært meg mye om linux som alternativ – eller som tillegg til Microsofts XP eller Vista. Fordelen med Linux på denne er at den starter på under 20 sekunder og slår seg av på ca 10 sekunder. til de oppgavene som er nevnt over, så holder dette i bøtter og spann.

De selger Acer Aspire 110 for 1990 kroner på Netshop per 25.des.08. 

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Strøm, strøm og mere strøm

av in 23. august, 2006
Kategorier Ukategorisert

Før i tiden, når alt vær så mye verre, så var alt mye bedre!

Vi visste at strømmen var vårt arvesølv og at vannkraft var selve tryggheten til den norske befolkning. Ingen skulle fryse i dette landet.

Dessverre har vi valgt inn på Stortinget de politikerne vi fortjener. Arvesølvet er solgt i profittens hensyn og kommunene får sitt overskudd. Dermed kan man nå si at størmregningen er en ekstraskatt.

Kjære politikere!

Vi bor i et kaldt land. Det betyr at vi ikke kan sammenlignes med det europeiske kraftmarkedet. Selv om det dør folk i England om vinteren av kulde, så vil det dø flere her, om strømmen koster det samme.

Vi – den norske befolkning, kommer i fremtiden til å stemme på partier og politikere som tar oss på alvor. Det vil si at vi først og fremst vil ha tilgang på mat, energi, klær og det viktigste for å overleve.

 

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Når Telenor spytter etter sine kunder…

av in 1. juni, 2006
Kategorier klage, kundeservice, telenor

Etter å ha vært telenorkunde hele mitt voksne liv, gikk jeg over til Telio. En rask regnerunde viste at jeg ville spare flere tusen kroner i året – mest fordi jeg og familien ringer mye utenlands. På den annen side så har Telenor vist en stabilitet og grei kundeservice så langt, og god service koster også noe. Aller først ønsket jeg å gå fra ISDN til analog, rett og slett fordi jeg aldri benyttet linje nr. 2. Når Telenor da ville ha ca 1000 kroner for å overføre meg til analog linje – så kom avgjørelsen. Fra nå av ville jeg ha Telio. Å ta 1000 kroner for å tilpasse telesystemet til mitt behov – når jeg har betalt inn tusener på tusener gjennom årene som en stabil kunde, det fikk meg rett og slett i dårlig humør. Hvorfor ikke forsøke andre?

Jeg har i tillegg hatt den raskeste ADSL linjen til Telenor. Vel, raskeste… jeg fikk halvparten av linjekapasietetn jeg betalte for. Det var etter flere forsøk på å forbedre hastigheten at jeg så at Nextgentel kunne tilby ADSL 2, og med en hastighet som overgikk Telenors tilbud med flere ganger.

Jeg slo til og gikk ut i ukjent farvann. for andre gang i livet forlot jeg "trygge Telenor" og stupte ut i det.

Tiden gikk og ADSL linjen ble slått av. Min telefonlinje med IP-telefoni fosvant og jeg var digitalt isolert for første gang på flere år.

Nextgentel svarte at Telenor ikke skulle slått av linjene før en bekreftet dato for ny istallasjon fra deres side var klar.

Telenor sa at de forholdt seg til det Nextgentel hadde bedt om og kunne ikke slå på linjen igjen.

Nextgentel sa at de hadde trukket alle datoer for avstenging hos Telenor pga streiken.

Telenor sa at dette hadde de ikke kunnskap om.

Nextgentel sa at de tok saken fordi den gjaldt mange andre også.

Telenor sa at de ville slå på linjene igjen – over helgen.

Over helgen sa Telenor at det sto en montør på saken og at linjen ville komme på igjen.

Ingenting skjedde,… heller ikke neste dag…

Telenor sier at det ikke står noen monør på saken….

De kan slå på linjen over helgen….

Over helgen (over pinsen), så slår Nextgentel på sine linjer…. tror jeg…

 

Moralen i dette? Telenor blåser en lang marsj i deg som kunde dersom du skifter leverandør. Selv om regningen er betalt for flere måneder frem i tiden, så gir de deg en god tupp i rærva ut fra selskapet.

Jeg er vel en tanke naiv da, som trodde at Telenor ønsket å bli oppfattet positivt, slik at jeg kanskje kom tilbake ved en senere anledning?

Slik er altså ikke statsbedriften.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Bunader – hva er pent med det?

av in 16. mai, 2006
Kategorier bunader, klesbransje, konservativ, tradisjon

Hvert år stiller folk opp og viser frem bunadene sine. Jeg må innrømme at jeg ikke synes det er særlig pent. De er stort sett overlesset med fjas og ser ut som dårlig pyntede juletrær.

Det er akseptert at en bunad skal koste mellom 15 og 25 tusen kroner. Kanskje en naturlig sum penger for håndtverk i dag, men å legge 5 til 10 tusen kroner for en dress/kjole samt pene sko, det blir sett på som vulgært.

Jeg gremmes når jeg ser bunadsuniformering. Tro meg. Ingen blir penere i en bunad. Det trekker kanskje tankene mot ei seterbudeie eller en storbonde, men skjønnhet finner vi i designerklær og ved å vende blikket søydover. Bunaden er en stokk konservativ hypet tradisjon som ikke fører til utvikling eller annen glede enn at man slipper å kjøpe noe nytt av og til.

Surmaga, – jada, men bunadsmafiaen har selv redet grunnen.

En annen side med saken: Bunader skal jo vise hvor man kommer fra, men dette gjelder tydeligvis ikke fra steder som ikke er godkjent av bunadmafiaen: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/05/16/466380.html

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Bøtlegg natursvina!

av in 14. mai, 2006
Kategorier bøter, natursvin

Ikke vet jeg hvem som søpler til langs vegen eller i byene. Det jeg vet er at om man bøtlegger folk for å spytte, kaste tyggegummi, papir, flasker, bokser, plast… ja endog ispinner fra seg på gaten, så ville følgende bøter være et godt hjelpemiddel slik at vi slipper å bo i en svinesti:

Spytting 1000 kroner,

Papir 3000 kroner,

Knuste glassflasker 10 000 kroner,

tyggegummi 2000 kroner, og sist men ikke minst…

Bot til kommunen om søppelkassen er for full:
100 000 kroner.

Så har vi løst problemet, ikke sant?

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Hva er det Microsoft tenker på?

av in 10. mai, 2006
Kategorier odf, office, openoffice.org, standarder

OK, nå ser det ut til at odf standarden overtar som standard fremfor Microsofts *.doc format, som stadig forandrer seg og tvinger oss til å oppgradere Office.

Microsoft har bestemt seg for å ikke støtte dette formatet, men da skjer jo det som må skje; det lages en plugin fra en tredjepart, og dermed har problemet løst seg for oss brukere. Nå spiller det ingen rolle om man bruker MS Office, OpenOffice.org eller andre programmer som støtter odf standarden.

Hva har MS tjent på å sette seg på bakbeina?

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Natursvin anno 2006

av in 10. mai, 2006
Kategorier egoister, natursvin, søppel

Siden jeg har levd noen år, så kan jeg med hånden på hjertet fortelle at folk aldri kastet søppel rundt seg slik som idag.

Før (da alt var så mye frykteligere), var det flaut å bli kalt et natursvin. Hvordan det er mulig å legge igjen søppla si på badestrender, kaste det ut bilvinduet eller ha en slik holdning til sine omgivelser, det er det vanskelig å forstå.

Det har vel med oppdragelse, holdninger, innlevelsesevne og sosial intelligens å gjøre. Egosamfunnet fostrer det motsatte… (til det motsatte er bevist).

Tips oss hvis dette innlegget er upassende


Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00